Tuesday, December 2, 2008

Indahnya ISLAM>....

Semalam..... masa tgh tasmi' budak kem hafazan di surau, tiba2 masuk dua orang berbangsa india dan duduk di dalam surau yang kemudian memanggilku. Aku pun dgn penuh tanda tanya terus pergi ke arah mereka. Dlm hati 'apa kejadahnya yg dorg buat kt cni??'

"Assalamualaikum bang, abg tau tak pakcik yg pki pajero kt tepi surau ni pergi mana?"
" Oh minta maafla, saya bkn org cni.... ada apa?" tanyaku
"Sebenarnya adik saya nak masuk ISlam, sy baru bwk lari dr keluarga, sy nak mntk tlg dr pak aji tu tp dia tak ada plk."
"Dah try tanya di Pusat Islam UPM?" soal ku.
"Dah tapi ust kuar, outstation, tggl staff pompuan je...Sy nk cari tmpt berlindung takut keluarga cari nnt...."


Terdetik dlm hatiku; 'Oh dia nak tlg adik dia yg berumur 18 tahun masuk Islam. Sbg seorg muslim , timbul perasaan t/jwb utk mmbntu mereka. Kesian pun ada sbb x org lain yg dpt bantu.... Dikejar oleh keluarga pulak....

"Kalau tak ada org dpt tolong x pe la bang, sy nk bawak adik sy ke pondak tmpt saya belajar di Kedah tapi sy x duit ni, sehelai sepinggang je...." sambil mengeluarkan kad pelajarny.

Pantas aku menghulurkan bantuan semampu mungkin, sekurang-kurangnya dapat membantu dia sampai ke tempat selamat yang membantu adiknya untuk memeluk ISlam.....



Nilai sebuah keIslaman.....

Selepas diorang pergi, aku terfikir sejenak.....
Betapa bertuanhya sekarang ini menganut agama Islam....
Betapa tingginya nilai ISlam yang kukecapi hari ini......
X perlu bersusah payah seperti saudara tadi, aku dapat merasai kenikmatan Islam....

Dengan ni'mat Islamlah....
Kita diselamatkan dari api neraka Allah taala.....
Kita mempunyai tuhan untuk mengadu dan meletakkan harapan.....
Kita mempunya tempat untuk memohon pertolongan di kala manusia x mmpu mmbntu.....
Kita merasa tenang dan aman dari kerosakan dunia.....
Kita mempunyai tempat untuk bertawakkal dan hidup dgn keyakinan.....
Hari ini kita mmpu terus berjuang dan berjuang........

Alhamdulillah kerana telah mengurniakan aku ni'mat Islam..... Semoga aku terus istiqamah dgn keislaman ku ini dan mati sebagai seorang Muslim....

4 comments:

Anonymous said...

Alhamdulillah..May bless us all..Ameenn

Anonymous said...

hurmm.actually,it is good to help ppl..my fren also who is a hindu, experienced this and her family attacked die sampai kt hostel kita org but alhamdulillah after one year they can accept dis..bg die org..biar anak die org terbunuh x pe.. asal jgn masuk islam..

Anonymous said...

sorry..who was a Hindu before..ahaks

Abu Yasir said...

Alhamdulillah, cuba kita bayangkan saudara lain y masih belum dapat mengecapi nikmat Islam, Allah... Alangkah bertuahnya kita....